Pro Rautatie ry jätti maaliskuussa 2025 liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman Liikenne 12:n luonnoksesta. Suunnitelmaluonnoksen visio ja tavoitteet ovat kannatettavia, ja niiden on yhdistyksen mukaan tärkeää näkyä myös toimenpiteissä. Valtakunnallisen liikennejärjestelmän on välttämätöntä tähdätä uusiin ja vaikuttaviin toimiin henkilö- ja tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Muita pitkäjänteisiä kehittämistarpeita ovat esimerkiksi henkilö- ja tavaraliikenteeseen vaikuttava merkittävä korjausvelka, josta rataverkolla jopa puolet on pääväyläverkolla, panostus raideliikenteen kehittämiseksi ja palvelutason parantamiseksi sekä logistiikan ja kansainvälisen saavutettavuuden parantaminen. Kasvun mahdollistamiseksi ja eri alueiden saavutettavuuden parantamiseksi on tärkeää, että päivitettävä Liikenne 12 -suunnitelma tarjoaa myös näkemyksellisyyttä ja uuden kehittämistä vuosikymmeniksi eteenpäin. Myös EU-rahoituksen saamiseksi suunnitteluun ja hankkeisiin on tärkeää osoittaa mm. tällä valtakunnallisella suunnitelmalla kansallinen pitkäjänteinen tahtotilamme liikennejärjestelmän tulevaisuudesta.
Junaliikenteen kulkutapaosuuden kasvattaminen edellyttää riittävän korkeaa palvelutasoa ja asiakaslähtöisiä aikatauluja. Yhdistys pitää tärkeänä, että junaliikenteen palvelutasoa suunnitellaan sen tilaajasta tai toteuttajasta riippumatta aiemmin toteutuneen tarjonnan sijaan palvelemaan käyttäjien erilaisia liikkumistarpeita. Pro Rautatie ry kannustaa myös muodostamaan raideliikenteen pitkän aikavälin kehitysnäkymän mahdollisimman pian, koska se vaikuttaa mm. kilpailutettavan henkilöjunaliikennemarkkinan houkuttelevuuteen. Pro Rautatie ry:n lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa (pdf) tästä linkistä >>. Yhdistys toimitti kannanoton suunnitelman päivitykseen myös jo ennen suunnitelmaluonnoksen lausuntokierrosta keväällä 2024. Keväällä oli lausuttavana myös hallituksen esitysluonnos eduskunnalle rautatieliikenteen toimivaltaisia viranomaisia koskevaksi lainsäädännöksi, johon Pro Rautatie ry jätti lausunnon (pdf luettavissa tästä linkistä >>). Rautatieliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle tulee jatkossa merkittävästi lisää tehtäviä aiempaan hankintamalliin verrattuna ja yhdistys pitää tärkeänä huomioida muun muassa riittävät henkilöresurssit. Pro Rautatie ry kannattaa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitetta mahdollistaa sitä haluaville kunnille, kuntayhtymille ja alueille ostoliikenteen järjestäminen. Lainsäädännön uudistamisesta riippumatta yhdistyksen näkemys on, että jatkossakin kansallinen viranomainen voi järjestää toimivalta-aluerajat ylittävää alueellista tai pitkämatkaista junaliikennettä, joka palvelee samalla myös alueen sisäisiä liikkumistarpeita. Rautateiden julkisten henkilöliikennepalveluiden osalta olisi hyvä tarkastella hankintojen kilpailuttamisen vaikutuksia ja hyötyjä tilaajalle sekä tarjoajille verrattuna suorahankintaan niissä tilanteissa, kun PSA:een kirjatut hankintamäärät alittuvat. Kommentit on suljettu.
|
SisältöPro Rautatie ry:n ajankohtaiset asiat |