Matkustajaliikenne


India Times:
VR on maailman paras rautatieyhtiö
Perjantai 3.2.2012
Suomalainen VR on maailman paras rautatieyhtiö, listaa intialaisen viihdesivusto India Times.
India Times on tehnyt listan kymmenestä parhaasta ja mukavimmasta junasta ja junayhtiöstä eri puolilta maailmaa.
Listaus perustuu junateknologiaan, hintatasoon, reitteihin, palveluihin ja matkustamisen mukavuuteen.
India Timesin mukaan Suomi on maa, jossa kaikki toimii: on puhdasta, tehokasta ja ongelmatonta. VR ei ole lehden mukaan poikkeus tästä, ja esimerkiksi Helsingistä maaseudulle matkaamiseen VR on paras tapa.
VR:n takana kyselyssä kakkosena on Australian Great Southern Rail Limited ja kolmosena AVE Espanjasta. Top 10 -listalla ovat myös muun muassa Etelä-Korean KTX, Venäjän rautatiet ja Britannian Eurostar.

EU on tutkinut matkustajien tyytyväisyyttä junaliikenteeseen. Suomi nousee kärkisjoille erityisesti turvallisuudessa. Mutta häntäpäässä ollaan mm. matka-ajoissa ja täsmällisyydessä.

Matkustajat haluavat junaliikenteeltä sopivia, laadukkaita palveluita kohtuulliseen hintaan. Merkittäviä asioita ovat luotettavuus ja täsmällisyys. Suomalainen ymmärtää ongelmiakin, jos niistä kerrotaan rehellisesti ja oikeaan aikaan.

Sääolosuhteiltaan vaikean talven 2009-2010 kokemukset eivät herättäneet luottamusta VR:n toimintakykyyn. Erityisen vaikeaksi onglmat nousivat surkean tiedottamisen vuoksi. Junaliikenteen monen osapuolen vastuulla oleva tidottaminen toimii loistavasti silloin kun tiedotetttavaa ei ole - kun kaikki toimii normaalisti. Poikkeustilanteissa ei kyetä antamaan riittävästi oikeata tietoa oikeaan aikaan, joka kärjistää vaikeuksia matkustajan kannalta.

VR yhtymä on käynnistämässä ehkä kaikkien aikojen suurinta hinnoittelun muutosta. Lippujärjestelmä ja hinnoittelu uusitaan moderniksi kysyntään perustuvaksi hinnoitteluun perustuvaksi järjestelmäksi. Henkilöliikenteen palveluita ja tuotteita uusitaan vaiheittain vuosien 2010 ja 2011 aikana. Asiakkaille muutokset näkyvät uusina toimintamalleina ja joustavana hinnoitteluna sekä entistä asiakaslähtöisempinä ostotapoina. Uusi yhteistyömalli otetaan käyttöön kokonaisuudessaan maaliskuussa 2011.



Tiedostot


Nimi Koko
EU matkustajatyytyväisyystutkimus 2011 otteita tuloksista.pdf 1.9 Mt
- Esimerkkaineistoa EU:n matkustajatyytyväisyystutkimuksesta